Lizbona

Opiekunowie: p. Alicja Żuchowska, p. Jolanta Świąder

Termin stażu: 17.05.2010-11.06.2010r.

Liczba uczniów: 20

17 maja 2010r. rozpoczęła się praktyka zawodowa w portugalskiej miejscowości Montijo k. Lizbony. Przez 4 tygodnie 20 uczniów z technikum, o specjalnościach: informatyk, teleinformatyk i elektronik odbywało staż w ramach europejskiego programu Leonardo da Vinci.

odpoczynek w Mafrze

czekanie na prom

A tak to się zaczęło... 16 maja wyruszyliśmy z Ostrowca do Warszawy. Z Okęcia kontynuowaliśmy podróż do Lizbony. Pierwszy przelot samolotem, pierwsze spotkanie z obcą kulturą i językiem. Wszystko wygląda jak sen. Pierwszy dzień był dla wszystkich szokiem - głównie fizycznym. Wysokie temperatury dawały się każdemu we znaki. Poznaliśmy także naszą miejscowość - Montijo. Dużo palm, pomników. Największym zdziwieniem było to jak kierowcy traktują pieszych. Zawsze się zatrzymują, a jeśli nie zdążą to przepraszają za to. Powstała wśród nas teoria, że za potrącenie pieszego grozi kara śmierci.

Tuż przed rozpoczęciem pracy spotkaliśmy się z dyrektorem szkoły Escola Professionalo do Montijo, od którego dowiedzieliśmy się ciekawych informacji o miejscu pobytu oraz miejscach praktyk. Udaliśmy się również do urzędu miasta, gdzie zostaliśmy uroczyście przywitani - dobrym słowem i symbolicznym kieliszkiem miejscowego wina. Podobno nikt ze wcześniejszych staży jeszcze nie został tak miło przywitany jak my. Większość z nas pracowała w miejscowych szkołach, reszta zaś w prywatnych przedsiębiorstwach. Praktyki zaczynały się około godziny 9 i trwały 8 godzin.

Pierwsze dni praktyk były dla nas pełne stresu, ale daliśmy radę. Szczególnie ważne okazały się lekcje języka portugalskiego. Tajniki języka pomagała nam zgłębiać nasza rodaczka - Kamila.

w drodze do Cabo da Roca

ogrody w Mafrze

A teraz kilka słów na temat naszego partnera: Associacao para a Formacao Profissional e Desenvolvimento de Montijo , czyli Stowarzyszenie Szkół Zawodowych w Montijo jest organizacją non profit. Od roku 1987 pracuje w dziedzinie informacji doradztwa zawodowego i edukacyjnego i usługach socjalno-edukacyjnych związanych z młodzieżą. Podejmuje także nowe działania związane z informacją i szerzeniem szans zwróconych w kierunku młodzieży z obszaru Unii Europejskiej, promuje spotkania informacyjne i doradcze na uniwersytetach, w szkołach i w centrach dla młodzieży.

Organizacja mieści się w mieście Montijo w Portugalii. Stowarzyszenie zajmuje się projektami Leonardo da Vinci od 2004 roku i od tego czasu zrealizowało wiele projektów jako instytucja wysyłająca i przyjmująca. Ponieważ stowarzyszenie działa przy szkole zawodowej w Montijo nawiązało współpracę z firmami w regionie, co zapewniło nam pracę w rejonie naszego zakwaterowania. Jedynie grupa 6 osób pracowała w niedalekiej miejscowości Alcochete. Organizacja AFDM w ramach projektu zapewniła nam znalezienie firm, w których odbywaliśmy praktyki, zorganizowała szkolenie językowe, zapewniła zakwaterowanie, wyżywienie i lokalny transport.

zaślubiny z oceanem

karnety transportu miejskiego

W wolnym czasie odbyliśmy wiele ciekawych wycieczek. Widoki były niesamowite, czasami aż zapierało dech w piersiach. Pierwszą wycieczkę odbyliśmy do Lizbony. Popłynęliśmy do niej promem. Stolica Portugalii zrobiła na nas duże wrażenie. To piękne miasto na siedmiu wzgórzach. Odwiedziliśmy także piękny zamek i ogrody w Sintrze, pałac w Sesimbrze i Fatimę. Dodatkowo organizacja zorganizowała nam wycieczkę do okolicznych miejscowości, gdzie odwiedziliśmy między innymi winiarnię czy muzeum rolnicze.

Cztery tygodnie upłynęły nam niezwykle szybko. Wielu z nas nie chciało wracać. Praktyki w Portugalii dostarczyły nam wielu cennych informacji: poznaliśmy obcą kulturę, zwiększyły się nasze kompetencje zawodowe. Pobyt dostarczył nam wielu niezapomnianych wrażeń i wspomnień. Wielu z nas z pewnością chciałaby doświadczyć to ponownie.